Succesvolle eerste editie LWvhJ tijdens E-commerce Live! 2017 in Amsterdam

Tijdens de afgelopen editie van E-commerce Live! 2017, eind mei in de Beurs van Berlage te Amsterdam, is voor het eerste de nieuwe samenwerking tussen Emerce en de Stichting Logistieke Webshop van het Jaar te zien geweest. Hierbij was het aandeel van het thema E-fulfilment  & Logistics aanzienlijk. Er zijn veel interesante workshops gegeven en roundtablesessies gehouden.

34981064656_c1fec05e63_z
De speciaal daarvoor ingerichte E-fulfilment & Logistics zaal is gedurende de hele dag goed bezocht. Er was goede interactie met de zaal en het is goed om te zien dat het belang van de lastmile logistiek binnen de wereld van de e-commmerce steeds meer aan terein wint.

34633700030_4fcf017211_z

Gedurende de dag hielden onder andere PostNL, Active Ants en Manhattan Associates hun verhaal over de trends en mogelijkheden voor wat betreft het outsourcen van logistiek. Margreeth Pape van Thuiswinkel.org gaf een overzicht van de marktontwikkeling en de nieuwkomers op de markt, waaronder de social delivery aanbieders, zoals ViaTim en Homerr. Haar stelling is: webwinkel en logistiek zijn niet meer per definitie aan elkaar verbonden. De consument bepaalt zelf van welke optie hij gebruik wil maken.

34633701440_f293917d78_z
PostNL liet de mogelijkheden zien van het bedrijf, dat zich steeds meer profileert als e-fulfilment expert voor het middensegment van de markt. In het dc in Houten gaat binnenkort het grootste Autostore systeem in Nederland live.
Active Ants breidt het bestaande Autostore systeem nog een keer uit in Nieuwegein. “We gaan meer en meer robotiseren”, zei Jeroen Dekker. “Het magazijn is onze core business. Daarin willen we voorop lopen. Met e-commerce staan we nog maar aan het begin, ongeveer waar de supermarkten in de jaren vijftig stonden.”

34857235042_90a3846376_z

Manhattan Associates introduceerde gisteren een nieuwe software oplossing als platform voor de winkel van de toekomst. Uitgangspunt is het idee, dat de winkel een verlengstuk gaat worden van de online ervaring. Point-of-sale als een op zichzelf staande processtap gaat verdwijnen. Winkelpersoneel zal straks beschikken over devices voor geïntegreerde procesvoering met mobiele verkoop, fulfilment en voorraadbeheer.

34981063786_c0a0a8facd_z

Daarnaast vertelde Thierry Moubax van Bpost over het belang van logistiek in de online marketing. “Online marketing en multichannel zijn intussen pure noodzaak. Logistiek is daarbij een sleutelelement. Bekijk logistiek als een cruciaal onderdeel van je marketing en speel correct in op de logistieke noden en verwachtingen van de klant. Deze presentatie bevat de essentiële toolkit om deze kennis om te zetten in de praktijk.”

34177294874_eb60bb0f3c_z

Marieke Snoek van fietskoeriers.nl ging in op hoe zij duurzame pakketbezorging ziet en tevens was zij, samen met Roland Slegers van DeliveryMatch, Martijn van Schaveren van MYPUP en Renno Welberg van redjepakketje.com deelnemer aan de on-stage panel discussie over de toekomst en vernieuwingen binnen de last mile logistiek. Dit discussie panel werd geleid door Jan Pronk van de Clear Focus Group en bestuursvoorzitter van de  Stichting Logistieke Webshop van het Jaar.  Jan was bovendien dagvoorzitter van de e-fulfilment & Logistics forum in de Berlage zaal.

bron: logistiek.nl