Logistiek is het kloppende hart van een goed draaiende webshop

Polyestershoppen.nl won in 2016 de titel ‘Logistieke Start-up Webshop van het Jaar’, een initiatief van onder andere Webshop Keurmerk en evofenedex. “Logistiek is het kloppende hart van een goed draaiende webshop”, zo zegt oprichter Kees Schepers. “Het bepaalt voor een groot deel de klanttevredenheid. Het is dan ook een uitdaging die we graag aangaan zodat we steeds verder kunnen innoveren en onze logistiek kunnen perfectioneren.”

Schepers geeft aan dat je als webshop het belang van logistiek niet moet onderschatten. “Zorg dat je veel regie hebt over de logistiek, en dat je problemen met zendingen zo snel mogelijk kunt oplossen”. Schepers was al bekend met evofenedex en sloot een lidmaatschap bij de vereniging af toen de webshop druk bezig was met het optimaliseren van het logistieke proces. De snelle groei van de webshop ervaarde Kees soms als lastig. “Groeien kost geld en daar is scherp management voor nodig. Naarmate onze webshop groter wordt en we er met steeds meer medewerkers een succes van proberen te maken, is het handhaven van onze cultuur belangrijk en een flinke uitdaging“. 

 

Bewust werken met gevaarlijke stoffen

De webshop verkoopt onder andere polyester en andere grondstoffen, zoals epoxy en siliconenrubber. De klant verwerkt deze producten zelf tot een eindproduct. Veel van deze grondstoffen vallen onder de wetgeving van gevaarlijke stoffen. Het is belangrijk dat iedereen in onze organisatie zich bewust is van de aard van de goederen. De klantenservice moet de klant helpen bij het treffen van de juiste voorzorgsmaatregelen, maar ook onze marketingafdeling moet hierop toegespitst zijn. We investeren veel in het verbeteren van de veiligheid en doen daarom onze productie zelf.” Om te beschikken over de juiste en voldoende kennis over het werken en de opslag van gevaarlijke stoffen, hebben medewerkers van het bedrijf dan ook opleidingen bij evofenedex gevolgd en is bij de vereniging advies ingewonnen.

Pro-actief adviseren

Schepers geeft aan dat het als webshop belangrijk is om klanten pro-actief te adviseren over de producten. Juist bij verkoop op afstand is dit belangrijk. “Ik vind dat wij als webshop mede verantwoordelijk zijn voor de klus van de klant, ook als daar niet om wordt gevraagd. Het is te naïef om in 2018 te denken dat je verantwoording als webshop eindigt bij de verzending”, aldus Schepers.