Selectiecriteria

De verborgen kracht van succesvolle webshops blijkt vaak de excellente logistiek te zijn waarmee de verwachting van de klant meer dan waar gemaakt wordt!

Webshops strijden voor de titel “Logistieke Startup Webshop van het Jaar” of de titel “Logistieke Webshop van het Jaar” door zich onderling te meten op de logistieke prestaties. Daarmee verbreden en verdiepen ze ook de discussie over actuele ontwikkelingen, brengen ze oplossingen onder de aandacht van een breder publiek en prikkelen ze andere webshops tot een kwalitatief voortdurend verbeterde prestatie.

Alle webshops die een fysiek product aanbieden op hun website mogen meedingen.

Criteria “Logistieke Startup Webshop van het Jaar”

  • De webshop mag maximaal drie jaar in productie zijn om aan deze verkiezing deel te nemen.
    Echter: Mocht een kandidaat nog geen 3 jaar in productie zijn maar dusdanig grote volumes te verwerken en aantoonbaar interessante logistieke vernieuwingen hebben doorgevoerd dan kan de jury besluiten deze webshop mee te laten doen in het reguliere traject. Andersom als de volumes significant laag zijn kan de jury besluiten deze niet mee te laten doen bij de start-up.

De webshops die meedingen naar de titel “Logistieke Startup Webshop van het Jaar” of de reguliere “Logistieke Webshop van het Jaar” titel worden door de jury beoordeeld op de volgende punten met gelijk gewicht:

  1. Duurzaamheid: heeft de webshop in haar missie en visie “maatschappelijk verantwoord ondernemen” verwoord en in het logistieke proces verankert?
  2. Klantgerichtheid: speelt de webshop op een effectieve wijze in op de daadwerkelijke behoefte van de klant?
  3. Innovatie: heeft de webshop een originele doeltreffende oplossing voor de logistieke uitdagingen die duurzame, klantgerichte e-commerce met zich mee brengt?
  4. Ketenregie: voert de webshop de regie over de logistieke keten op een zodanige manier dat de belofte aan de klant duurzaam wordt waargemaakt?
  5. Presentatie: claimt de webshop met een heldere visie ten aanzien van bovenstaande criteria helder de titel “Logistieke Webshop van het Jaar 2018″?

Bij de startup verkiezing zullen deze criteria door de jury worden getoetst tijdens de elevator pitch competitie middag (maart 2018), waarbij de kandidaten een aantal minuten de tijd krijgen alle punten overtuigend aan de jury te presenteren.

Bij de reguliere verkiezing zullen hier een uitgebreide vragenlijst, een jurybezoek én een on-stage presentatie tijdens het E-commere Live! Event in de Beurs van Berlage (30 mei 2018), aan vooraf gaan.